Jdi na obsah Jdi na menu

Banky dnes přebírají roli IT společností. Ne každá bude úspěšná

 

Vidím fintechy spíše jako příležitost než jako hrozbu, říká v rozhovoru Andrea Diamanti, ředitel divize firemního a investičního bankovnictví pro střední a východní Evropu skupiny UniCredit.

 

 
Sídlo UniCredit Bank v italském Miláně. 
foto: UniCredit Bank.

 

Klíčové bankovní aktivity se nezmění. Banky budou nadále přijímat peníze, náležitě se o ně starat a dál je půjčovat, podotýká ke změně bankovního prostředí Andrea Diamanti.

LIDOVÉ NOVINY: Po staletí byl bankovní sektor považován za jedno z vůbec nejstabilnějších odvětví. Nedávno si nicméně prošel rozsáhlým otřesem… Proč myslíte, že k tomu dochází? Jde o následky světové finanční krize, nebo je za tím rychle nastupující digitalizace?

DIAMANTI: Bankovní sektor čelil řadě změn. Regulačních, ekonomických,a především změn v oblasti chování klientů. Regulatorní prostředí nadále vyvíjí rostoucí tlak na všechny banky na zjednodušení jejich obchodních modelů. Pomalý růst, dlouhodobě nízké úrokové sazby, omezený růst HDP v západní Evropě a o něco vyšší růst ve střední a východní Evropě společně s prostředím nízkých výnosů ovlivnily každou banku v Evropě. Stejně tak má dopad i měnící se chování klientů s rostoucím využitím digitálních kanálů.

LIDOVÉ NOVINY: Většina hráčů na trhu tvrdí, že digitalizace je dnes pro ně priorita číslo jedna, včetně vás v UniCredit Bank. Nebojíte se, že tolik omílaná digitalizace neoprávněně zastíní i jiné nové produkty?

Buddybank jsme spustili v Itálii na začátku roku 2017. Nazýváme ji „molekulární“ bankou, která funguje výhradně přes mobilní aplikace pro chytré telefony. Jde o velmi jednoduchou aplikaci, která nabízí tři typy základních služeb, jako jsou běžné účty, osobní půjčky a debetní karty.

DIAMANTI: Myslím, že tyto dvě věci jdou ruku v ruce. Digitalizace se dotýká mnoha různých oblastí. Jednou z nich je to, jak přistupujeme k zákazníkům a komunikujeme s nimi. Pak je tu poradenská část, v jejímž rámci poskytujeme klientům řešení, produkty a služby. Inovace a vývoj musejí probíhat i u nových produktů. Cílem naší digitální transformace je zlepšit efektivitu, a co je nejdůležitější, zlepšit zkušenost našich zákazníků a vyhovět jejich měnícím se potřebám.

LIDOVÉ NOVINY: Asi před dvěma lety skupina UniCredit zvažovala přijít ve více zemích s konceptem digitální online banky Buddybank. Zvažujete s bankou přijít i v jiných zemích, kde skupina UniCredit dnes působí, například v Česku?

DIAMANTI: Buddybank jsme spustili v Itálii na začátku roku 2017. Nazýváme ji „molekulární“ bankou, která funguje výhradně přes mobilní aplikace pro chytré telefony. Jde o velmi jednoduchou aplikaci, která nabízí tři typy základních služeb, jako jsou běžné účty, osobní půjčky a debetní karty. Dále pak nabízí consierge služby 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Pomáhá klientům se vším, co v rámci svého životního stylu potřebují, například s rezervací hotelů nebo plánováním dovolené. Lze ji zajisté upravit pro potřeby různých trhů, ale musíme brát v úvahu, že požadavky retailových klientů se mohou trh od trhu lišit.

LIDOVÉ NOVINY: Banky se dnes spoléhají na digitalizaci svého podnikání. Nemůže je to ale v dlouhodobém horizontu ohrozit tím, že jim kvůli tomu budou klesat marže a tím ziskovost?

DIAMANTI: Digitalizace nabízí v první řadě hlavně příležitosti, je hnacím faktorem spíše než samostatnou aktivitou. Lidé mají někdy pocit, že za služby, které dostávají, platí až příliš, a tak raději odcházejí. To na trhu způsobuje srovnání cen na konkurenceschopnou úroveň. Digitalizace jde nevyhnutelně stejným směrem. Vnímáme ji jako něco, co nám pomáhá přinášet klientům přidanou hodnotu. Zároveň digitalizace určitě přivádí na hřiště nové hráče. Máme tu fintech společnosti, které dnes začínají zasahovat do hry. Pak jsou tu společnosti působící v jiných odvětvích, jako například IT, které vstupují na náš bankovní trh. Na druhou stranu nevidím žádné náznaky, že by v oblasti placení, kde se většina lidí obává ohrožení bank, měl přijít v dohledné době jakýkoliv náhlý otřes. V dlouhodobém horizontu možná.

LIDOVÉ NOVINY: Banky jsou dnes v důsledku právě snižování nákladů, řízení rizik, snahy poskytnout lepší služby více a více závislé na různých partnerech třetích stran, kterým tyto úkoly svěřují. Tím, že to děláte, nevzdáváte se ale postupně svého vlastního byznysu?

Klíčové bankovní aktivity se nezmění. Banky budou nadále přijímat peníze, náležitě se o ně starat a dál je půjčovat. Vztah mezi bankou a klientem je založen na důvěře. Když má někdo peníze u banky, jakou je ta naše, musí nám především věřit, že se o ně dobře postaráme.

DIAMANTI: Využívání různých partnerství nám dává přístup k novým podnikatelským příležitostem. Už v minulosti jsme uzavírali partnerství například s telekomunikačními společnostmi nebo pojišťovnami. Ale nevzdáváme se svých klíčových aktivit, tedy mít a udržovat vztah s klientem. Skrze partnerství jsme naopak našim zákazníkům schopni nabídnout nové služby a získávat nové klienty tím, že jim poskytneme služby a produkty doplňující nabídku našich obchodních partnerů.

LIDOVÉ NOVINY: Jakou vidíte roli bank v tomto novém ekosystému?

DIAMANTI: Klíčové bankovní aktivity se nezmění. Banky budou nadále přijímat peníze, náležitě se o ně starat a dál je půjčovat. Vztah mezi bankou a klientem je založen na důvěře. Když má někdo peníze u banky, jakou je ta naše, musí nám především věřit, že se o ně dobře postaráme. To je naše hlavní aktivum, které můžeme lidem nabídnout.

LIDOVÉ NOVINY: Někteří bankéři to dnes vidí tak, že banky se pomalu transformují z klasických finančních domů spíše na digitální společnosti. Myslíte, že současný trend jde skutečně tímto směrem?

DIAMANTI: Většina bank, které působí v regionu střední a východní Evropy a Rusku, ví, že na trhu dnes dochází k zásadním změnám. Opravdu, banky dnes přebírají roli IT společností, které poskytují bankovní služby. Teprve čas ale ukáže, kdo z této transformace vyjde vítězně. Nemůžeme očekávat, že všichni z tohoto procesu vyjdou silnější. Věřím, že my jsme na dobré cestě být mezi těmi úspěšnými.

LIDOVÉ NOVINY: Banky, včetně vás, dnes silně sázejí na korporátní bankovnictví. Kde vidíte potenciál?

Regulátor chce mít stabilní bankovní systém. To ale znamená mít silné banky. Takové banky tvoří klíčovou infrastrukturu ekonomického systému. V celé Evropě platí poměrně jasná antimonopolní pravidla. Banky by proto měly být schopny fungovat v rámci těchto daných pravidel.

DIAMANTI: Myslím, že se toho dá v této oblasti udělat hodně. Počínaje tím, že budeme pokračovat v poskytování financování, platebních služeb a že budeme klientům umožňovat přístup na kapitálové trhy. Velký potenciál pak vidím v podpoře našim klientům, kteří expandují na mezinárodním poli a potřebují k tomu partnera ve více zemích, kde působí.

LIDOVÉ NOVINY: Nebojíte se toho, že pokud banky porostou, mohl by zasáhnout regulátor a usilovat o vznik raději většího počtu menších bank? Přece problém „bank příliš velkých na to, aby padly“ už svět jednou řešit musel.

DIAMANTI: Regulátor chce mít stabilní bankovní systém. To ale znamená mít silné banky. Takové banky tvoří klíčovou infrastrukturu ekonomického systému. V celé Evropě platí poměrně jasná antimonopolní pravidla. Banky by proto měly být schopny fungovat v rámci těchto daných pravidel. Sama Evropská centrální banka (ECB) se velmi snažila o to, aby tu banky mohly růst, zároveň byly konkurenceschopné i v mezinárodním měřítku a byly dlouhodobě stabilní.

LIDOVÉ NOVINY: Dosavadní skvělý stav ekonomiky, která v několika posledních letech rostla v celém regionu, určitě nebude trvat věčně. Jsou podle vás finanční domy i z hlediska návratnosti schopné ustát neočekávaný propad hospodářství?

DIAMANTI: Určitě. Stress testy ECB v obecné rovině ukazují, že by banky hospodářský pokles s poměrně slušnou rezervou zvládly. Rozhodně dnes mají dostatečný kapitálový polštář, který je schopný utlumit důsledky případného propadu hospodářství. Dnes se zdá, že je celý bankovní systém silnější než před deseti lety v dobách poslední ekonomické krize. Ta byla velmi dlouhá a silná. Centrální banky spolu s komerčními institucemi vykonaly od té doby hodně práce, aby posílily celý sektor. Co ale dnes vidíme a očekáváme, je jakési hladké přistání, kdy se bude ekonomický růst zpomalovat, ale země budou stále z pohledu ekonomických ukazatelů růst. Již nyní můžeme vidět signály takových hladkých přistání místo prudkých propadů.

LIDOVÉ NOVINY: Na konci roku 2016 přišla skupina UniCredit se strategickým plánem pro období let 2016–2019, jehož součástí byla velká restrukturalizace, prodej části aktiv skupiny či navýšení kapitálu… Jaké dopady bude mít plán na UniCredit Bank v Česku?

Střední a východní Evropa je pro nás nadále motorem růstu a Česká republika a Slovensko jsou součástí tohoto trhu.

DIAMANTI: Střední a východní Evropa je pro nás nadále motorem růstu a Česká republika a Slovensko jsou součástí tohoto trhu.

LIDOVÉ NOVINY: Zvažovali jste někdy prodej české pobočky? Před několik měsíci se totiž v Česku objevila informace, podle které se o ni vážně zajímají dva zájemci…

DIAMANTI: Naše strategie je být jednou bankou, jednou UniCredit. Jsme úspěšná celoevropská komerční banka s plnohodnotným korporátním a investičním bankovnictvím, která přináší svým klientům produkty a služby prostřednictvím své unikátní obchodní sítě v západní, střední a východní Evropě. Toto je naše dlouhodobá strategie.

Andrea Diamanti (44)

Andrea Diamanti studoval ekonomii na Bocconi University v Itálii. Kariéru v bankovnictví zahájil v roce 1998 v Commerzbank v Miláně. Od roku 2000 pracuje v UniCredit na různých řídicích pozicích, především jako šéf sponzoringu. V roce 2016 se stal šéfem firemního a investičního bankovnictví pro střední a východní Evropu UniCredit. Od roku 2017 je členem dozorčí rady UniCredit Bank.