Každý týden usedne za volant virtuálního kamionu v české počítačové hře Euro Truck Simulator 2 až 700 tisíc lidí a snaží se dovézt zboží z bodu A do bodu B. Když svůj úkol splní, často vezmou další zakázku a opět uhání stovky kilometrů po silnicích Evropy či Severní Ameriky. Žádný z "řidičů" za to nemá ani korunu, přesto jsou lidi, kteří v kabině neexistujícího vozu stráví desítky i tisíce hodin.

"Hodně lidí nám tvrdí, že u toho relaxují," vysvětluje jeden ze tří zakladatelů SCS Software Pavel Šebor, proč jejich hry Euro Truck Simulátor 2 či American Truck Simulator lidi baví, i když jde o obyčejné řízení kamionu.

Nedávno firma SCS Software vzbudila pozornost, když se jihokorejský start-up Mars Auto pochlubil, že díky jejich titulu učí chytrá auta jezdit bez pomoci řidiče. Na základě toho se české firmě ozvaly další automobilky s žádostí, zdali pro ně nemohou svou hru upravit a více zaměřit pro vývoj autonomních aut.

Firma však nechce jít bezhlavě do projektů, který by mohl ohrozit jejich hry. "Není to věc peněz, chceme primárně dělat hry a zvažujeme, zda si můžeme dovolit rozmělnit síly od našeho hlavního byznysu. Láká nás to ale hodně. Jsme rozpolcení a musíme si napřed udělat chladný ekonomický kalkul," míní Šebor.

V současné době se totiž SCS Software stará o své dvě hry: evropský Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator z amerického prostředí. Do každé z her pravidelně vydává nový obsah a snaží se každou ze zemí, kudy virtuální kamioňák projíždí, vyobrazit co nejvěrněji. Jeden balíček nového obsahu může zabrat i rok práce a ihned po vydání si ho koupí i přes sto tisíc lidí.

"Zákazníci venku utratí zhruba půl miliardy korun ročně," prozradil Šebor. Herním studiím ale přichází mnohem méně peněz. Vydavatelé přes internetové platformy si berou kolem 60 procent. Přesné podíly ale herní studia nezveřejňují.

Velkou komunitu si herní studio pěstovalo řadu let a stačí drobná chyba, aby se věrní fanoušci od firmy odvrátili. "Je velká masa, kterou musíme činit šťastnou. Když je naštveme, tak nám utečou," vtipkuje Šebor. Euro Truck Simulator 2 vyšel v roce 2012 a za tu dobu dostal čtyři placené přídavky. Jeden třeba vylepšuje prostředí ve Skandinávii, další zavede řidiče do východní Evropy. Když se navíc sečtou všechny prodané kopie, přiblíží se číslo 4,5 milionu prodaných her.

Kvůli větší náročnosti na udržování hry musí SCS Software nabírat nové lidi a před několika týdny se studio přestěhovalo do nové kanceláře. K dispozici mají 1 700 metrů moderních prostor na pražském Kačerově a firma plánuje nabírat další lidi.

Umělá inteligence se sama zdokonalovala, až porazila člověka v počítačové hře. Je to větší hrozba než KLDR, varoval Elon Musk

Už teď v týmu v Česku a na Slovensku působí přes sto lidí. Firma se snaží nové talenty hledat i z komunity fanoušků. Ti totiž mají možnost tvořit pro hru nový obsah. "Ty, kteří vynikali, jsme k nám dostali. Je tu takhle jeden kluk z Dánska," prozradil Šebor.

SCS Software patří mezi největší a nejstarší tuzemská herní studia. Byla založena v roce 1997 a zakladatelé jsou Pavel Šebor, Martin Český a Petr Šebor. Na kontě mají několik desítek titulů a jejich herní engine Prism 3D využívala například známá hra Duke Nukem: Manhattan Project.

Dlouhou dobu byl pro SCS Software klíčový německý trh. "Dělali jsme tam až 50 procent prodejů," zavzpomínal Šebor. I proto studio vydalo v roce 2010 hru German Truck Simulator.

V roce 2016 vyhrál Euro Truck Simulator 2 ocenění od komunity na herní platformě Steam. Samotná hra krátce po vydání v roce 2012 zase získala cenu od prestižního britského časopisu PC Gamer.